Sök:

Sökresultat:

1178 Uppsatser om Organisationers mörka sidor. - Sida 1 av 79

Utredning av Mina sidor : en rekommendation för framtiden

Funktionen Mina sidor ger medborgaren möjligheten att se och utrÀtta personliga Àrenden pÄ GÀvle kommuns webbplats. Funktionen anvÀnds idag i vÀldigt liten omfattning och GÀvle kommun behöver svar pÄ hur Mina sidor ska se ut och fungera i framtiden, om den överhuvudtaget Àr nödvÀndig. I den hÀr studien har information om detta Àmne samlats in med flera olika metoder. Inledningsvis gjordes en litteraturstudie som skapade en teoretisk bakgrund för kommande resultat. Sedan studerades GÀvle kommuns webbplats, vilket gav en grundförstÄelse för nulÀget och belyste en hel del problem.

Organisationers medierelationer : en kvantitativ kartlÀggning av organisationers mediekontakt och medieverktyg

Resultatet visar att stora organisationer i Sverige Àr vÀl medvetna om vikten av goda medierelationer och hur de byggs och förvaltas. De anvÀnder dessutom tillgÀngliga verktyg vid mediekontakter pÄ rÀtt sÀtt vilket ökar chanserna till en rÀttvis eller till och med fördelaktig spegling av organisationen i media. Studien visar att direktkontakt med journalister och att informationsfunktionen har en central roll i organisationens mediearbete Àr av högsta betydelse för att lyckas med medierelationer. Undersökningen bevisar dessutom att ett aktivt och strategiskt mediearbete kan pÄverka en organisations mediebild..

Cv-retorik : Du Àr tvÄ sidor

Hur fÄr du ner ditt liv och din personlighet pÄ tvÄ sidor? Och hur vÀl fungerar detta system? I denna uppsats genreanalyseras 40 olika cv:n, rekryterare intervjuas och rÄd frÄn cv-experter kritiseras. Om du Àr intresserad av arbetsmarknaden, vill forska inom omrÄdet eller bara fÄ inspiration till ditt cv, hoppas jag att denna uppsats ge dig inspiration..

Frivilligheten med frivilliga regler : En kvalitativ studie av CSR

Syftet med denna studie Àr att analysera frivilligheten med Corporate Social Responsibility, CSR, en trend kring samhÀllsansvar som organisationer idag vÀljer att implementera. CSR Àr uppbyggt kring frivilliga riktlinjer, standarder och regler vilka kan antas och modifieras av organisationerna. Denna studie Àmnar ifrÄgasÀtta frivilligheten kring dessa frivilliga riktlinjer, standarder och regler. Studien Àr en kvalitativ textanalysstudie dÀr avsikten har varit att synliggöra mekanismer som pÄverkar organisationers frivillighet i CSR-arbetet. Uppsatsen bygger pÄ en analys av tre offentliga organisationers hÄllbarhetsredovisningar.

Ekot av en whistleblower : Om organisationer och deras hantering av whistleblowing

Syfte:  Syftet med denna uppsats Àr att öka förstÄelsen för hur organisationer hanterar de situationer som uppstÄr dÄ en anstÀlld har utfört en whistleblowing samt vilka motiv som kan identifieras ligga bakom hanterandet.Metod:En tvÀrsnittsstudie som behandlar fenomenet whistleblowing med en abduktiv ansats. Datainsamlingen har skett genom en kvalitativ dokumentstudieSlutsats:Studien har visat att dÄ en whistleblowing har skett har organisationerna i studien förnekat missförhÄllandet. Genom studien har det Àven kunnat konstateras att det som har bidragit till att missförhÄllanden inom organisationerna har utförts och upprÀtthÄllits har varit att missförhÄllandena tillfredsstÀllt mÄnga olika vinstintressen inom organisationerna.  Vidare har organisationerna hanterat whistleblowern genom att utsÀtta denne för repressalier..

Win-win-win? : En kvalitativ fallstudie om fem organisationers anvÀndande av cause-related marketing.

Denna studie Àr ett fall av organisationers anvÀndande av cause-related marketing. Syftet Àr att beskriva utvalda organisationers strategier med och anvÀndande av specifika cause-related marketing-aktiviteter.Organisationers vilja att bygga relationer med intressenter ökar stÀndigt och det blir allt mer populÀrt bland organisationer att ta ett socialt ansvar i hopp om att förbÀttra denna relation. Att organisationer sÀljer produkter och donerar en summa till vÀlgörenhet benÀmns cause-related marketing och Àr ett vanligt vÀlgörenhetsinitiativ vilket ofta upplevs positivt. Dock finns en skepticism mot organisationers anvÀndande av detta verktyg dÄ intressenter i vissa fall ifrÄgasÀtter organisationers bakomliggande motiv. Detta innebÀr att utformningen av varje specifik cause-related marketing-aktivitet Àr avgörande för dess framgÄng.För att besvara syftet med denna studie har samtalsintervjuer och en kvalitativ innehÄllsanalys anvÀnts.

Transferering av arbetssÀtt - En kvalitativ fallstudie om vilka utmaningar svenska organisationer möter internationellt

Studien fokuserar pÄ vilka utmaningar svenska internationella organisationer har vidtransferering av arbetssÀtt och personalpolitiska vÀrden. Organisationer Àr allt merinternationella idag, vilket Àr möjligt tack vare dagens teknik och förbindelser. Det finnsmÄnga pÄverkansfaktorer som ligger inom och utanför organisationers kontroll och detta fÄrkonsekvenser för hur utfallet av transfereringen av arbetssÀtt och personalpolitiska vÀrdenblir.Studiens teori baseras pÄ de svÄrigheter och utmaningar som kan finnas itransfereringsprocesser inom Multi National Corporations (MNCs) och olika strategierorganisationer kan anvÀnda sig av. Det Àr svÄrt att hitta arbetssÀtt som passar alla inomorganisationer internationellt och det argumenteras att kulturskillnader mellan lÀnder Àr en avde största utmaningarna för MNCs stÄr inför.Syftet med studien var att undersöka vad i organisationers personalpolitik och arbetssÀtt somkan transfereras internationellt. Resultatet visade att detta fenomen Àr komplext och attorganisationer har svÄrt att hantera transfereringsprocesser.

HÄllbarhetsredovisning: En fallstudie om offentligt finansierade organisationers hÄllbarhetsredovisning och hÄllbara arbete

I november 2007 beslutade den svenska regeringen att samtliga offentligt finansierade organisationer, oberoende bransch, ska upprÀtta hÄllbarhetsredovisningar i enlighet med GRI:s riktlinjer. HÄllbarhetsredovisningen ska fungera som ett komplement till den finansiella redovisningen och i dessa ska organisationerna redovisa miljömÀssiga, sociala och ekonomiska faktorer. SamhÀllets pÄtryckningar pÄ att organisationer ska ta sitt ansvar för sina handlingar pÄ ett hÄllbart sÀtt har ökat med tiden, med andra ord, strÀvan efter en hÄllbar utveckling behövs för att tillfredsstÀlla dagens behov utan att Àventyra kommande generationers möjligheter. Corporate Social Responsibility,, vilket syftar till att spegla organisationers miljömÀssiga sociala och ekonomiska pÄverkan, har sÄledes blivit ett betydelsefullt verktyg att integrera i organisationskulturen. Genom detta koncept har en icke vinstdrivande organisation, Global Reporting Initiative tagit fram ett ramverk (G4) för att möjliggöra harmonisering mellan organisationers hÄllbarhetsredovisningar, samt för att öka hÄllbarheten genom hÄllbara styreffekter.

Social Engineering : En fallstudie i informationssÀkerhet och sÀkerhetsmedvetande i en stor offentlig organisation

Social engineering handlar om metoder för att infiltrera organisationers datorsystemgenom att manipulera eller utnyttja anvÀndarna för att komma över information. Det Àr idag ett betydande sÀkerhetsproblem eftersom fÄ organisationer utbildar sin personal i att hantera den hÀr typen av angrepp. Med den hÀr uppsatsen vill vi undersöka fenomenet. Intervjuer har utförts inom en stor organisation för att fÄ inblick i hur stor medvetenheten om fenomenet Àr och vad som görs för att skydda sig emot det. Det finns tydliga tecken pÄ att social engineering fortfarande Àr ett relativt okÀnt omrÄde som inte har spenderats tillrÀckligt med resurser pÄ.

De upplevda fördelarna med gruppper och sidor pÄ Facebook : En kvalitativ studie ur facebookanvÀndarnas perspektiv

Bakgrund: Relationsmarknadsföring har under de senaste 20 Ären blivit ett populÀrt begrepp inom marknadsföring. Facebooks betydelse diskuteras Àven flitigt bland marknadsförare som ett verktyg för relationsmarknadsföring. En ökning har skett i antalet sidor och grupper pÄ Facebook kopplade till företag. För att företag ska lyckas med att skapa attraktiva grupper och sidor pÄ Facebook mÄste de förstÄ facebookanvÀndarnas preferenser.Syfte: Syftet med denna studie Àr att utifrÄn ett anvÀndarperspektiv beskriva och undersöka vilka fördelar facebookanvÀndare upplever som viktiga med att vara medlem i grupper och sidor pÄ Facebook. Dels kommer dessa fördelar att beskrivas och undersökas ur ett relationsperspektiv och dels som olika fördelar med att tillhöra ett nÀtverk.

IntranÀt 2 : 0

Den hÀr uppsatsen redogör för en studie om hur intranÀt anvÀnds i organisationerna Ericsson och KPMG och hur intranÀtets möjligheter att stödja organisationens verksamhet förÀndras i en Webb 2.0 miljö. Syftet med studien var att underlÀtta olika organisationers övervÀganden om att ta till sig och anvÀnda sig av en Webb 2.0 standard i deras intranÀt. Studien bestÄr av en teoretisk referensram som sedan kopplas ihop med de intervjuer vi genomfört som mynnar ut i olika förslag pÄ hur intranÀtet kan förbÀttras med Webb 2.0. Den teoretiska referensramen behandlar litteratur och artiklar inom omrÄdet intranÀt och Webb 2.0. Vi kom bland annat fram till i vÄr studie att bÄda dessa organisationers intranÀt knappt eller inte alls stödjer den tvÀrfunktionella kommunikation och sökningar pÄ intranÀtet gav ofta alldeles för mÄnga trÀffar som resulterade i att personalen inte alltid fick tag i det material de var ute efter och vi visade pÄ hur Webb 2.0 kan lösa mÄnga av de hÀr problemen..

LÀttlÀst i olika texttyper : En jÀmförande studie av lÀttlÀsta texter pÄ Centrum för lÀttlÀst

Det lÀttlÀsta sprÄket undersöks inom tre olika texttyper pÄ Centrum för lÀttlÀst. Texttyperna Àr tidningen 8 SIDOR, böcker frÄn LL-förlaget samt samhÀllsinformation (broschyrer) frÄn LÀttlÀst-tjÀnsten. Syftet Àr att ta reda pÄ hur texttypen pÄverkar den lÀttlÀsta texten. Texterna undersöks nÀr det gÀller ordnivÄ, meningsnivÄ och textbindning.Undersökningen visar att det finns ett tydligt lÀttlÀst koncept. Men det finns ocksÄ stora skillnader, bÄde mellan texttyperna och mellan enskilda texter.

"Bra Jobbat..." : En fallstudie kring de stilistiska uttryck som existerar pÄ Gina Tricots och Acne Studios Facebook-sidor

Den hÀr uppsatsen undersöker de stilistiska uttryck som gÄr att Äterfinna pÄ Gina Tricots och Acne Studios Facebook-sidor. Studien utgÄr frÄn teorier om eWOM, marketing management och consumer communities för att skapa en förstÄelse för hur och varför konsumenter och varumÀrken uttrycker sig som de gör pÄ varumÀrkenas Facebook-sidor.Studien har genomförts med en netnografisk datainsamling av de bÄda varumÀrkenas Facebook-sidor under en tremÄnadersperiod, och analyserats med hjÀlp av en stilistisk textanalys. De huvudsakliga analyspunkterna har varit funktion, drivkraft, syfte, disposition och stilmarkörer, och studien har analyserat bÄde varumÀrkes- och konsumentinlÀgg.Genom metoden har denna studie kommit fram till att det finns tydliga skillnader i hur de bÄda varumÀrkena anvÀnder sina respektive Facebook-sidor. Ett varumÀrke som Acne Studios anvÀnder sin Facebook-sida som ett medium för att dela nya plagg och kollektioner, medan Gina Tricot istÀllet anvÀnder detta medium för att skapa interaktion med sina konsumenter och fÄ Äterkoppling om vad som kan anses vackert eller grÀsligt. Dessa skillnader kan ha sitt ursprung i den positionering som varumÀrkena valt pÄ marknaden, och studien Äterkopplar till dessa och försöker med hjÀlp av teorin förklara varför det inte finns en korrekt anvÀndning av Facebook.

CSR ur personalens perspektiv : hur inverkar organisationers arbete med CSR pÄ personalens identifiering?

Organisationers engagemang i Corporate social responsibility (CSR) Àr betydelsefullt för dess intressentgrupper. För att undersöka vilken inverkan arbete med CSR har pÄ intressenterna har vi valt att fokusera pÄ anstÀllda, och hur deras identifiering pÄverkas av organisationers arbete med CSR. Detta Àr ocksÄ studiens syfte som vidare Àven behandlar vilka av CSR-aspekterna ekonomi, etik och filantropi som Àr vÀsentliga för anstÀllda. FrÄgestÀllningarna som studien besvarar Àr följande: Hur pÄverkas de anstÀlldas identifiering med organisationen av uppfattningen om dess arbete med CSR? Vilka specifika CSR-aspekter influerar en anstÀllds identifiering med en organisation?För att ge svar pÄ studiens frÄgestÀllningar anvÀndes en kvantitativ metod bestÄende av en webbaserad enkÀtundersökning.

Civil-militÀr samverkan vid CBRN-hÀndelser inom Sveriges grÀnser i fredstid

Totalförsvarstes forskningsinstitut, FOI, och Riksrevisionen har i flera rapporter beskrivit Försvarsmaktens roll i det svenska krishanteringssystemet som otydlig. Uppsatsen syfte Àr att undersöka vilka dokument som styr Försvarsmakten dÄ CBRN-hÀndelser intrÀffar i det svenska samhÀllet samt hur dessa dokument pÄverkar den civil-militÀra samverkan. Dokumenten har analyserats utifrÄn en teori om organisationers grÀnser och anknutits till en verklig CBRN-hÀndelse (branden i Halmstads hamn hösten 2012). Genom analysen har slutsats dragits att teorin om organisationers grÀnser kan anvÀndas för analys av civil-militÀr samverkan vid krishantering i allmÀnhet. Specifika hÀndelser som inkluderar CBRN bör ses som del av en helhet och inte som ett enskilt fall.

1 NĂ€sta sida ->